Samen zijn wij het Grotius!

Openbaar voortgezet onderwijs Delft

Juniusstraat 8 | 2625 XZ Delft | tel. 015 - 8 000 000

Blog!

 

Vanaf begin februari 2015 zullen hier regelmatig stukjes worden geplaatst van leerlingen over school- en andere zaken. Wil je ook een bijdrage leveren? Neem dan contact op met docenten mevrouw Mollink (NE) of de heer Van der Ven (TK).

Wil je reageren? Mail je reactie naar: r.vanderven@grotiuscollege.nl

 

 


Gesplaatst op 23 september 2015

 

Plichten en rechten

 

Vandaag trokken wij bij Engels lootjes om te bepalen wie wanneer zijn FOA (een soort presentatie) gaat doen. Wanneer het eerste groepje moet? Over drie dagen.


Oké, oké, ik moet dit iets nuanceren. We wisten al langer dat de FOA’s deze week zouden beginnen, en we werden al geacht onze tekst af te hebben voor vandaag. Toch heeft deze situatie ertoe geleid dat ik me afvroeg: is er eigenlijk een regel voor hoe vroeg van tevoren een presentatie moet worden opgegeven?
Wie diep spit in de obscuurdere hoekjes van de schoolsite, zal het leerlingenstatuut vinden. In dit document staan de rechten en de plichten van leerlingen vastgelegd.


Het gedeelte over onze plichten zal alom bekend zijn. Elk jaar krijgt iedere leerling een A4’tje met schoolregels mee naar huis, de laatste jaren moest dit zelfs netjes ondertekend bij de mentor worden ingeleverd, wat ze in mijn geval een langzame natte dood onderin mijn fietstas bespaart. Die regels zijn elk jaar min of meer hetzelfde en strekken van bijzonder logisch – ik mag geen drugs gebruiken – tot regels waar niemand zich aan houdt – ik mag tijdens de pauze niet de aula uit. En wie ze niet meer weet kan ze terugvinden op de site; de link is in hoofdletters bovenaan de pagina met reglementen te vinden.


Het gedeelte over onze rechten zal minder bekend zijn. De school lijkt wat minder gretig om ons daarover voor te lichten. Wees eerlijk; wist je überhaupt dat er een leerlingenstatuut is? Het doorlezen is zeker de moeite waard. Zo moeten “verslagen, werkstukken en scripties binnen een periode van 20 werkdagen worden nagekeken en beoordeeld.”


Niet alleen de meeste leerlingen lijken hun rechten niet te kennen, ook de meeste docenten lijken niet bekend met deze rechten – vaak hun plichten. Volgens mij is een nakijkperiode van een werkstuk van meer dan 20 dagen eerder de regel dan de uitzondering. Over presentaties staat er trouwens niets in, dus ik zal de komende dagen hard aan Engels gaan werken.


Al met al verdient het leerlingenstatuut meer aandacht, en dan vooral de rechten van de leerlingen. Misschien is het een idee om de docenten aan het begin van het jaar een A4’tje met hun regels mee te geven? Dan moeten ze die binnen een week ondertekend inleveren bij hun leerlingen.

 

Ida Vos, V5

 

 

 


Geplaatst op 3 juni 2015

 

Glass Blowing with General Arts V5


I love Tuesdays because it’s a short school day. But last Tuesday was even better than lounging at home: we got to try out glass blowing. The furnace was so nice and warm, and the weather was great. Bathing in the sun, we watched as several pupils tried out the glass blowing. The first fellow was a bit too enthusiastic, the girls squealing as the glass shattered.

A couple more students tried, before the teacher dismissed those who didn’t want to blow glass. Several stayed to try or watch anyway. Even teachers started popping up to take pictures or to partake in the activity.
Then, finally, after hours of waiting, it was my turn. But it turned out I’m pathetic at it: I can’t even blow balloons, so it was extremely difficult for me to blow enough air into the glass for it to work.
The negative part about the day, though, was that the kiln had decided to go haywire. The kiln is used to cool the glass down at the same temperature, so all but one glass burst. Sadly it wasn’t mine which survived...

Kim
 


Geplaatst op 26 mei 2015

 

Een land met gelijke rechten?


Nederland is een modern land. Het is een land met gelijke rechten voor alles en iedereen. Mensenrechten worden gerespecteerd en uitgevoerd.
Toch is discriminatie en ongelijkheid nog een probleem hier, in ons kleine, koude kikkerlandje.

Neem nou bijvoorbeeld vrouwen. Ik zie mezelf niet als een echte feminist, maar ik ben absoluut tegen genderongelijkheid. Er is zeker genderongelijkheid en vrouwendiscriminatie in ons land. Hoe modern Nederland ook mag lijken.

 

Met werk bijvoorbeeld. Vrouwen krijgen gemiddeld vijftien procent minder betaald dan mannen, ook in dezelfde baan, positie en hetzelfde aantal werkuren. Vrouwen krijgen minder snel een toppositie dan mannen. Vrouwen krijgen minder pensioen en minder goede werkvoorwaarden.  Soms worden vrouwen niet aangenomen of zelfs ontslagen omdat ze de lééftijd hebben om zwanger te raken.

 

Natuurlijk komt het deels door de keuzes van vrouwen zelf. Er wordt gezegd dat veel vrouwen thuis willen blijven en minder werken om voor hun kinderen te zorgen. Maar het is echt niet een keuze om minder te verdienen dan mannen voor precies hetzelfde werk.

Waarom maken veel vrouwen de keuze om minder te werken? Is dat omdat een vrouw een sterkere band voelt met haar kinderen? Of komt het door de cultuur? Hoe komt het dat vrouwen minder pensioen krijgen? Zijn ze misschien minder assertief?

 

Dat vrouwen een sterkere band hebben met hun kinderen verschilt per moeder, kind en vader. Over het algemeen kun je moeilijk zeggen dat vrouwen een sterkere band hebben dan een man. Je kunt beter zeggen dat ze een andere band hebben.
 

Dat het in onze cultuur zit dat vrouwen vaker thuis zitten is wel zeker. Mannen en vrouwen hebben heel duidelijk rollen gekregen in de maatschappij en dat verschilt per cultuur. Zo heb ik gehoord van iemand die uit Oost-Europa komt, dat bijna alle vrouwen daar werkten. Samen met de mannen. Toen zij naar Nederland kwam was ze verbaasd dat er zo’n verschil was tussen vrouwen en mannen op de werkvloer. Het zit zo diep in onze cultuur dat we het zelf vaak niet eens in de gaten hebben.

 

Het is waar dat vrouwen minder assertief zijn. Over het algemeen onderhandelen ze minder en gaan ze sneller akkoord. Maar zelfs al zouden ze net zo goed onderhandelen, dan krijgen ze vaak toch minder betaald en rechten dan mannen. Ook zit het weer in onze cultuur dat vrouwen minder assertief zijn. Vrouwen werden en worden nog steeds veel onderdrukt. Dan leer je niet om voor je rechten op te komen.


Ik vind dat hier verandering in moet komen. Vrouwen moeten sterker voor zichzelf opkomen. Omdat mannen nou eenmaal niet beter zijn dan vrouwen.

 

Francine, V3b

 

 


Geplaatst op 12 maart 2015

 

 

Leeg blad, Volle pen.
Ik heb geen inspiratie,
dat is een hele frustratie.
Morgen moet het klaar zijn,
dit gedicht is nog veel te klein.
Minstens 10 regels,
dat zei Mevrouw Smit.
Maar ik kan niet opschrijven,
wat er in mijn hoofd zit.
Mijn blad is leeg,
mijn pen is vol,
zoveel moeite voor alleen iets van school.


Douchka Kipping 1E
Gedichten Dag VAK 2015


Geplaatst op 12 maart 2015

 

Grotius College krijgt eigen schooluniform?

Je hebt het ooit wel eens gehad: een halfuur voor je klerenkast staan, en je dan realiseren dat je niks hebt om aan te doen....
Nou ja, dat ene shirtje is wel leuk. Maar niet zó leuk. En die broek is leuk, of zal ik een rok aandoen?
Oei, de groene schoenen vloeken bij licht groene shirtje. Maar ik heb geen zwarte sokken voor bij de zwarte schoenen.

Je hebt wel iets om aan te doen, maar niet iets GEWELDIG leuks.
Het duurt te lang, je moet opschieten, want je moet alweer naar school.
Wat als dit probleem verholpen kon worden?
Wat als je geen lastige keuzes meer hoeft te maken?
Wat als we allemaal een schooluniform zouden hebben?

Ik wil het hebben over de voordelen en nadelen van een schooluniform.


Op deze foto zie je een van de groepen uit Bizzie Kids Basic in Almere.



Dit is een foto van de kinderen in uniform van de buitenschoolse opvang Bizzie Kids in Almere. Je kan op de foto zien dat iedereen ongeveer hetzelfde aan heeft, een wit overhemd, een rode trui, en een stropdas. Op de website vertelt de leiding van de opvang dat het uniform geweldig is omdat de ouders ’s morgens niet hoeven te wachten op hun kinderen. Ze weten immers wat ze aan moeten trekken. Voor de kinderen zou het uniform voordelen hebben, omdat er geen competitie is op school over merkkleding. Ook voelen de kinderen zich sneller thuis op school omdat ze gelijk gekleed zijn als de rest van de klas. Dat geeft een saamhorigheidsgevoel.

Voordelen:

• Iedereen draagt hetzelfde, dus iedereen is hetzelfde.
Dat is hartstikke fijn, omdat er natuurlijk wordt gepest.
• Doordat iedereen hetzelfde is, raak je elkaar niet snel kwijt tijdens een tripje ergens naartoe.
Je kan meteen aan de kleuren/logo zien bij welke school je hoort.
• Dit is dan ook handig voor als er opeens een andere leerling op school komt. Dan kan je die meestal meteen onderscheiden van de anderen.
Tenzij diegene natuurlijk een uniform heeft geleed van zijn vriend/vriendin.
• De schooluniformen zijn dan meestal ook goedkoop.
• Je weet meteen wat je moet aandoen voor de volgende dag.


Nadelen:

• Sommige mensen uiten zich heel graag door wat ze dragen, en dit stopt creativiteit en vrijheid.
• En stel je voor dat je uniform niet lekker zit. Dan heb je een probleem.
• Ook bij extreme weercondities moet je gewoon hetzelfde uniform aan.

Waarom hebben we eigenlijk geen schooluniforms op de middelbare scholen in Nederland?

Uniforms zijn ontstaan in de tijd van armoede. Ze werden zo ontworpen en geproduceerd dat iedereen er een kon aandoen en kopen. Kinderen moesten deze dragen zodat ze anderen niet konden pesten. In Nederland zijn we best wel rijk, dus hoeven we eigenlijk geen schooluniform.

Of ik een uniform zou willen hebben?

Ik zelf heb hier mijn eigen mening over, een best wel uitgebreide.
Ik vind namelijk dat school al erg stereotiep overkomt.
We leren wat we krijgen. We krijgen wat we leren als resultaat dus een cijfer.
Iedereen heeft hetzelfde pad gelopen. Iemand heeft hetzelfde profiel gekozen zoals jij, dezelfde soort cijfers gehaald als jij, dezelfde toetsen, leraren, lessen.
En na de middelbare school ga je hetzelfde doen als zij.
We krijgen al niet genoeg de kans om anders te zijn of te worden.
Omdat we bang zijn om anders te zijn. Iedereen zegt dat het verkeerd is.
Omdat het pad zo onzeker is.
Maar ik vind het juist goed als je anders bent.
En natuurlijk heb ik zo mijn mening hoe anders iemand dan wel niet mag zijn. Ik ga dat niet ontkennen. Ik vind het wel dapper als je anders durft te zijn.
Als ik iedereen op school de volgende dag in een uniform zou zien, zou ik het niet kunnen uithouden, denk ik.
Dan zou je het te duidelijk zien, dat kinderen eigenlijk een machine ingaan en er na een aantal jaren weer uit komen. Men gaat er dan vanuit dat ze dan al veel weten over het leven en de wereld, maar die informatie hebben ze alleen opgedaan uit boeken. En niet uit ervaring, het leven leven.

Maar wat is jullie mening?

 


Geplaatst op 12 maart 2015

 

De bloemkool en de ooievaar

De meesten van jullie zullen er nog niet aan begonnen zijn, en er ook nog niet aan toe zijn. Sommigen misschien wel al. Seks.

 

Je hebt vast wel eens dingen die met seks te maken hebben voorbij zien komen op bijvoorbeeld social media. Het is ook niet totaal onbelangrijk. Zoals jullie hopelijk allemaal zullen weten komen baby’s namelijk niet uit bloemkolen of van ooievaars, maar uit de voortplanting van de mens…

 

Ondanks het feit dat seks heel normaal en belangrijk is wordt er toch te weinig over gepraat. Het gaat nog best wel eens mis. Relatief veel jongeren gaan tegen hun zin in naar bed met iemand. Er worden ziektes overgedragen via seks. En soms raken vrouwen zwanger omdat ze gewoon niet goed hebben opgelet. Bijvoorbeeld seks zonder condoom. Daarom moet er meer voorlichting worden gegeven.

 

Ik vraag me sterk af waarom er nou zoveel jongeren zijn die tegen hun zin in seks hebben?
Het kan komen doordat jongeren vaak niet goed hun grenzen kunnen en durven aan te geven. Of dat jongeren de grenzen van anderen niet accepteren en gewoon verder gaan.
Stel, je bent wat aan het zoenen en opeens gaat de een verder. Hij of zij begint je wat meer aan te raken. Kun je dan nog nee zeggen? Kun je dan nog zeggen dat je niet verder wil? Veel jongeren durven dat niet.
 

Stel je bent nóg verder gegaan. Je ligt al in bed. Kun je dan nog stoppen omdat je er eigenlijk nog niet aan toe bent? Tuurlijk kan dat, en het is heel belangrijk om het aan te geven. Waarom doen jongeren dit dan vaak niet? Soms omdat de ander zegt dat die het uitmaakt als je niet wil. Of dat de ander allemaal geheimen gaat doorvertellen als je niet verder gaat. Maar wil je echt verkering met iemand hebben die jou op die manier chanteert?

 

Ik vind het belangrijk dat jongeren hun grenzen kunnen aangeven en andermans grenzen ook accepteren. Want als je ergens nog niet aan toe bent, moet je het ook zeker nog niet doen.
 

 


Geplaatst op 10 maart 2015

 

Muziekavond 2015


Er waren heel veel aanmeldingen dit jaar. Er waren leerlingen van de onderbouw maar ook van de bovenbouw. Er werd gezongen, gitaar gespeeld, gedrumd en gedanst. Voordat de muziekavond begon was er een generale repetitie. Er werd geoefend met licht en geluid. De generale repetitie begon rond 15:00 en was afgelopen rond 17:00. De mensen die theaterplan of sportplan deden kwamen gewoon wat later bij de generale repetitie. Na de generale repetitie was er tijd om naar huis te gaan.

Leerlingen die meededen moesten om 19:00 weer op school zijn. Om 19:00 konden ook de gasten binnenkomen. Om 19:30 begon de muziekavond. Het was best wel druk en er waren dus veel mensen gekomen.

 

Halverwege de muziekavond was er een pauze waar je koffie en thee kon halen. Er was na de pauze ook een speciale gast. Dat was Sytske Oosterhuis die aan The Voice Of Holland had meegedaan en in de liveshow was gekomen. Elk optreden duurde ongeveer vijf minuten. Het leuke aan de muziekavond was ook dat er heel veel verschillende mensen aan meededen, en er daarom ook heel veel verschillende soorten muziek was. Er waren mensen die in hun eentje dansten of zongen, maar er waren ook duo’s of hele bandjes. Er was rock, maar bijvoorbeeld ook pop en er waren zelfgeschreven liedjes. Veel mensen deden liedjes van Ed Sheeran. Toen de muziekavond was afgelopen kon je gewoon naar huis.

 

Het licht en geluid werden geregeld door leerlingen en leraren. De muziekavond werd gepresenteerd door mevrouw Van Steenis.


Ottie Fetter J1D

 

 


 

Geplaatst op 17 februari 2015

Jongens huilen niet

 

 


Geplaatst op: 4 februari 2015

 

Grootse Dag!

 

Toen het eindelijk zover was, kon ik al van tevoren zien dat het groots zou worden. We werden verwacht om negen uur om de laatste voorbereidingen te treffen. De eerste gasten werden verwacht rond tienen, dus moesten we allemaal nog even de handen uit de mouwen steken. Hoewel mijn officiële taak rondleider was, beschouwde ik mezelf meer als een vliegende keep. Ik probeerde overal te helpen. 

 

De eerste drie kwartier heb ik doorgebracht bij het Engels lokaal. Dit was een strategische plek waar ik de eerste bezoekers kon ontvangen en helpen met hun vragen over het reguliere Engels maar ook met vragen over het Engels op de tweetalige afdeling van het Grotius. De mensen die binnenkwamen vertelden grootse verhalen over hoe mooi de TTO-afdeling in de aula was. Na drie kwartier de mensen te hebben geassisteerd bij  Engels besloot ik elders mijn eeuwige dorst naar mensen helpen te lessen.

 

Plek om los te gaan
Zo belandde ik bij de dramaklas en het lokaal van de Gay Straight Alliance. Het dramalokaal was een populaire plek om even los te gaan. Mevrouw Flutters hield een verhaal over de dramalessen. De ouders keken positief verrast elke keer dat zij deze speech gaf, terwijl de jongere gasten juist enthousiast keken na de kleine cursus. Bij de Gay Straight Alliance (de GSA) zaten enkele charmante dames die uitleg gaven over wat de GSA voor onze school betekent en wat ze proberen te bereiken. De mensen die binnenkwamen hadden ook de mogelijkheid om een spel te spelen. Het spel ging als volgt: je hebt een stapel met kaarten en aan beide kanten staat een bekend persoon. Één van deze twee is homoseksueel en de andere is heteroseksueel, en nu moesten de mensen kiezen wie van de twee wat is. Ik zal u zeggen dat ik dit spel ook heb gespeeld en dat ik maar de helft goed had. Je kan het dus echt niet zien aan het uiterlijk. De mensen die het lokaal binnenliepen waren erg positief over wat de GSA doet voor het Grotius en sommigen vertelden me ook dat ze dit zeker mee zouden laten tellen in hun beslissing voor een middelbare schoolopleiding.

 

 

 

 

 

 

 

Maar zoals aan elke open dag kwam er ook aan de open dag van het Grotius College een einde. Om kwart over één liepen de laatste mensen naar buiten en kon het opruimen van de school beginnen. Hoewel we allemaal uitgeput waren van de open dag werd ook dit vrolijk gedaan. Je kon zien dat wij allemaal, zowel de leraren als de leerlingen, om deze school geven. Dit zag je de hele open dag. Het enthousiasme onder de leden van het Grotius was zeer hoog en dit hebben we ook doorgegeven aan de bezoekers.

 

Ik denk zeker dat de open dag van het Grotius College een succes was en ik kan niet wachten tot volgend jaar, wanneer ik weer mee kan helpen om deze school te helpen en toekomstige brugklassers te helpen met een keuze voor een nieuwe school.

 

Maarten Braams, V5


Veel leerlingen hielpen mee

 

Op de Open Dag op het Grotius College in Delft waren heel veel groep 7/8-ers en hun families. Gelukkig hadden veel leerlingen zich opgegeven om te helpen. Er waren mensen die gingen rondleiden, achter kraampjes gingen staan of hielpen met de catering. Er waren ook veel workshops en activiteiten te doen zoals: muziek maken, toneelspelen in het Engels, scheikunde proefjes, fotoshop, en veel spelletjes. Ook waren er speciale afdelingen zoals: Scholencombinatie Delfland, Vrijeschool afdeling, het Xtra plan van het Grotius en TTO. Veel kinderen deden ook mee met de speurtocht over Hugo de Groot en om half 1 werd de winnaar bekend gemaakt. Na afloop en na het opruimen kregen alle leerlingen die hadden geholpen lunch en een bon om een broodje in de kantine te halen.

 

Douchka Kipping J1

 



Dwergen en reuzen

 

 

 

Douchka Kipping J1



Kinderarbeid

 

Ik ga naar school
Waarom
Waarvoor

 

Ik zit op school
Waarom
Waarvoor

 

Ik blijf op school
Waarom
Waarvoor

 

Omdat ik blij
Heel blij
Moet zijn

 

Dat ik
Op school
Kan zijn

 

Mirre Vlug J1